Regió 7 - Tribuna - Ramon Barlam - Sobre la precarització del Sistema Educatiu

Ramon Barlam, professor de l'IES Cal Gravat

A les portes del nou curs escolar ahir dimecres apareixia, oportú, un nou informe de la Fundació Jaume Bofill: L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011, que treu a la llum força misèries i mancances. Un dia abans la consellera d'Ensenyament feia una valoració tan estupenda del nostre sistema educatiu que qualsevol diria que aquí no passa res i que estàvem parlant d'un altre lloc. Increïble. Això, ras i curt, és enganyar els ciutadans i maquillar una realitat que, certament, ha de ser dura d'admetre. El fet és que, més enllà de les estadístiques de l'informe i sense entrar en els detalls del seu contingut, la situació és cada vegada més insostenible i preocupant.
Però el problema no és únicament econòmic sinó també ideològic. Cal mirar més enllà de les retallades per entendre quin és el rerefons real, que s'entreveu entre el degoteig de desencerts i barbaritats constants amb què ens regalen els nostres polítics. Començant pel cobrament als alumnes que vulguin dinar amb carmanyola als centres, seguint pel suport del ministre a l'educació separada per sexes, i acabant per la transformació de l'assignatura de Ciutadania per una que cada vegada s'acosta més a l'enyorada (per alguns) Formación del Espíritu Nacional.
No ens ha d'estranyar, per tant, que un dels eixos del nou informe de la Jaume Bofill s'articuli al voltant del dret a l'educació i a la igualtat d'oportunitats. Dues fites que van costar molt d'assolir per part d'una generació de grans professionals, al voltant dels anys 70, i que ara es troben en seriós perill. Perquè hem de ser conscients del gir conservador que s'està produint, en el qual els nostres nens i joves passaran (si no ho sabem aturar) de rebre una educació de qualitat a una de caritat. Per entendre millor això us recomano que rellegiu La Revolta dels Animals d'Orwell, on les elits instrumentalitzen l'educació per perpetuar-se en el poder, mentre que la del gruix de la població és reduïda a la mínima expressió. L'educació, per tant, està en procés de deixar d'exercir la seva important funció d'ascensor social per emmirallar-se amb el model americà.
L'educatiu ha estat tradicionalment un debat complex i peculiar, on cadascun dels sectors (ensenyants, pares, polítics...) ha defensat sovint interessos i punts de vista excessivament corporativistes o poc coincidents. Just en el moment en què començava a encaixar les noves necessitats del nou context socioeconòmic, el sistema s'ha vist sacsejat novament per la crisi i la desconsideració de la classe política que, en contra de les recomanacions de la Unió Europea, no acaba de creure's que l'educació obligatòria constitueix el fonament de la Societat del Coneixement. Sí que ho ha entès perfectament el nombrós i heterogeni grup de persones de la comarca que, convocats pel col·lectiu Una altra educació és possible, aquesta setmana passada omplien i feien petita la sala de la Plana de l'Om, obligant a fer dues sessions més per assistir a la projecció i posterior debat sobre el recentment estrenat documental La Educación Prohibida.
Hi ha, per tant, esperança. I caldrà que cadascú, des de la seva posició, adopti mesures i porti a terme accions coordinades i contundents per frenar aquest atac al sistema educatiu i al futur dels nostres joves. Caldrà trobar noves fórmules de pressió i d'organització per tal que, com passa exactament amb la sanitat pública, no ens destrueixin l'estat del benestar que amb tant de treball s'havia aconseguit.
Regió 7 - Tribuna - Ramon Barlam - Sobre la precarització del Sistema Educatiu Regió 7 - Tribuna - Ramon Barlam - Sobre la precarització del Sistema Educatiu Reviewed by CCOO Educació Catalunya Central on de setembre 06, 2012 Rating: 5