CCOO denuncia la situació de l'Educació Secundària a Barberà del Vallès

Alumnes de l'INS Can Planas i de l'Escola Elisa Badia hauran de compartir edifici i espais

El sindicat d’ Educació de CCOO del Vallès Occidental-Catalunya Central volem denunciar un cop més la manca de planificació del Departament d’Ensenyament a través dels Serveis Territorials (SSTT) al Vallès i la seva política d’inversions en equipaments educatius. En aquest cas a Barberà del Vallès.
El passat mes de novembre els SSTT van notificar les dues direccions afectades que el curs vinent (“sí o sí”) s’obrirà una Secció de l’INS Can Planas a l’Escola Elisa Badia, donat que no es poden encabir els grups de 1r d’ESO que n’hi haurà a la població (tot i que aquest “pic” demogràfic ja es coneixia sobradament i es mantindrà durant els propers anys). Es tractaria de compartir el mateix edifici i els espais amb tots els problemes organitzatius que això comporta; i fet d’esquenes a la comunitat educativa, tal i com va quedar evidenciat al darrer Consell Escolar Municipal.

Des de CCOO hem estat en contacte amb les dues direccions i amb l’Ajuntament, que ens ha assegurat que pressionarà perquè això no es faci i per aconseguir la reforma necessària de Can Planas. Sembla ser que la mesura no té caràcter provisional sinó definitiu (la intenció del Departament és anar ampliant els grups de la nova secció fins a 4t d’ESO). D’aquesta manera el claustre de l’INS Can Planas i, per extensió, els ciutadans i ciutadanes de Barberà, hauran passat de la promesa de la reforma integral i necessària de l’institut (fins i tot amb un Projecte d’execució presentat al claustre que a hores d’ara està arxivat a SSTT), i de la possibilitat necessària de construir un tercer institut a la població (la cessió dels terrenys data de l’any 2011), a haver d’atendre l’alumnat en una secció, cosa que suposa treballar en itinerància i per àmbits sense que, al nostre parer, quedi garantida una Secundària de qualitat al municipi.

Des de CCOO vam demanar poder intervenir en el Consell Escolar Municipal celebrat el passat 17 de desembre de 2015 per defensar els i les docents de l’INS Can Planas (que no han pogut ni tan sols opinar) i mostrar el nostre rebuig a la mesura que es vol prendre, que entenem és fruit d’una manca de planificació evident. Vam preguntar per les instal·lacions (aules específiques, laboratori, gimnàs...), pels desdoblaments, per la itinerància del professorat de les matèries que no es poden agrupar per àmbits (educació física, música...) i pel sistema de matriculació que ha de garantir igualtat d’oportunitats per a totes les famílies del municipi. Hem de dir que no vam obtenir cap resposta acceptable per part del Sr. Baulenas, que hi era com a director dels SSTT Vallès Occidental. Ans al contrari, CCOO lamentem que ens facilités tristos titulars en assegurar entre d’altres coses que “no hi ha temps de construir un nou institut”, que “econòmicament la reforma de l’INS Can Planas és inassumible”, que “en aquest país abans lligàvem gossos amb llonganisses”, però que tot i la situació econòmica havia trobat “una escletxa” donat que només es pot invertir “si hi ha problemes greus de seguretat i/o necessitat de nova matrícula”. En tots dos casos des de CCOO tenim discrepàncies evidents i així li vam fer saber. La “necessitat de nova matrícula” s’atribueix a l’INS Can Planas exclusivament quan entenem que és un tema de municipi. A Barberà del Vallès totes les famílies han de triar la Secundària Pública dels seus fills entre les dues úniques opcions que tenen: INS Can Planas o INS La Romànica. Quant al tema de la seguretat, trobem inacceptable que després de 25 anys sense escala d’emergència (s’acaba d’inaugurar), amb problemes greus en la instal·lació elèctrica, amb humitats en les aules, amb fibrociment al gimnàs, amb teulades en mal estat... resulti que ara és el moment d’anar dedicant unes partides pressupostàries (RAM) a l’INS Can Planas que són, al nostre parer, “engrunes” que no dignificaran les instal·lacions tal i com mereixen les i els barberencs.

Des de CCOO entenem que, un cop més, el Departament d’Ensenyament opta per l’opció barata: aprofita aules buides de l’Escola Elisa Badia per encabir dos grups de 1r d’ESO el curs vinent, evitant emprendre la reforma més que necessària de l’INS Can Planas i la construcció del tercer institut que sí solucionaria les massificacions dels centres i podria augmentar la qualitat i l’oferta educativa de Barberà que, per exemple, només compta amb cicles formatius de laboratori i farmàcia a l’INS La Romànica.

I diem “un cop més” perquè aquest mateix curs s’ha dut a terme una solució idèntica a Castellar del Vallès i s’ha prorrogat la construcció de l’INS Can Roca de Terrassa (actualment en barracots), per citar-ne alguns.

Volem celebrar, però, que a hores d’ara ja s’hagi constituït una Plataforma per una secundària de qualitat (integrada per AMPAs de les escoles i instituts) a la qual li donem tot el nostre suport i amb la qual volem lluitar per aconseguir una Secundària Pública de qualitat a Barberà.

D’igual forma i manera ens preocupa saber quines són les intencions del Departament respecte del tancament de línies de P3 al municipi donat que, a través del seu representant, es va deixar caure al Consell citat anteriorment, sense que aquest punt estigués inclòs en l’ordre del dia en ser un consell extraordinari per tractar el tema de la Secundària.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 26 de gener de 2016
26/01/2016
via CCOO Educació Pública http://ift.tt/1K9cWxK