Comunicat de la Xarxa d’Escoles Insubmises. Onzena legislatura, 99 escons contra la LOMCE

Comunicat de la Xarxa d’Escoles Insubmises.

Aquesta onzena legislatura té 99 escons contra la LOMCE.
És el moment de desobeir plegats la llei Wert!

Onzena legislatura, 99 escons contra la LOMCE

Iniciada finalment l’XI legislatura del Parlament de Catalunya i constituït el nou Govern de la Generalitat de Catalunya, la Xarxa d’Escoles Insubmises demana al Govern presidit per Carles Puigdemont i a la consellera d’Ensenyament Meritxell Ruiz la desobediència institucional a la LOMCE i l’aturament immediat del seu desplegament.
De la mateixa manera, la Xarxa d’Escoles Insubmises demana a aquells partits que s’han mostrat contraris a la LOMCE i que tenen representació parlamentària el suport incondicionat a qualsevol mesura de govern que vagi encaminada a desobeir i no desplegar la LOMCE.

Les tres raons que justifiquen la desobediència a la LOMCE:
  1. Majoria parlamentària contrària a la LOMCE: la suma d’escons del Parlament de Catalunya d’aquells partits que s’han oposat a la LOMCE i que, en la majoria dels casos, n’ha proposat la derogació és de 99 escons (JxSí: 62, PSC: 16, CSQP: 11 i CUP-Crida Constituent: 10) superant en 31 escons el llindar de la majoria absoluta. Dels 135 escons del Parlament de Catalunya, tan sols 11 (els del PP) són partidaris de la LOMCE i 25 (els de C’s) no es pronuncien ni en un sentit ni en un altre. Així doncs, atès l’àmbit competencial autonòmic en matèria d’educació, existeix una majoria parlamentària que legitima la desobediència a la LOMCE i l’aturament immediat del seu desplegament.
  2. Antecedents de desobediència a altres comunitats autònomes: la desobediència institucional a la LOMCE ja s’ha dut a terme als governs autonòmics d’AragóAstúries , Cantàbriael País Basc i Navarra els quals, entre d’altres mesures, han retornat el poder de decisió als Consells Escolars, han deixat sense efecte els currículums d’ESO i Batxillerat introduïts per la LOMCE o no han realitzat les proves de 3er de primària. La desobediència a la LOMCE ja és una realitat a altres comunitats autònomes i pot ser-ho també a Catalunya.
  3. Suport social majoritari d’insubmissió a la LOMCE: la comunitat educativa i la ciutadania de Catalunya s’han mostrat contràries a la llei Wert des de la seva proclamació com així ho han mostrat en successives manifestacions al carrer, en les múltiples mostres de rebuig de sindicats, entitats i col·lectius vinculats a l’ensenyament (com la Federació d’Associacions de Pares i Mares de Catalunya – FaPac, l’Associació de Mestres Rosa Sensat, l’ USTEC·STEs Intersindical Alternativa de Catalunya o Comissions Obreres-CCOO), en la pròpia constitució de la Xarxa d’Escoles Insubmises, en la presentació de la ILP per l’Educació Pública amb gairebé 100.000 signatures o en el boicot a les proves de 3er de primària del curs 2014-2016.
Per aquests tres motius, demanem la desobediència institucional a la LOMCE i l’aturament immediat del seu desplegament. Aquestes són les nou accions institucionals que haurien de materialitzar la desobediència del Govern de la Generalitat de Catalunya a la LOMCE:

1. No realitzar les proves de diagnòstic de 3er i 6è de primària: són les proves que permeten quantificar l’avaluació i establir rànquings de centres a més de segregar els alumnes.
  2. Blindar les competències dels Consells Escolars dels centres: retornar el seu poder de decisió anterior a la LOMCE per tal de mantenir la representativitat de l’administració, el professorat i les famílies i que les decisions dels centres es prenguin de manera democràtica.
  3. Mantenir currículums d’ESO i Batxillerat anteriors a la LOMCE: prescindir dels continguts prescriptius i tancats imposats per la llei Wert.
  4. Mantenir el model d’immersió lingüística en català.
  5. No sol·licitar la nota numèrica en l’expedient dels alumnes de primària: quantifiquen l’aprenentatge i tornen a la gradació per cursos en comptes dels cicles, que s’adaptaven als diferents ritmes d’aprenentatge.
  6. No concedir subvencions a centres que segreguen per raó de sexe.
  7. Protegir i emparar les accions de desobediència per part de la comunitat educativa (directors de centres, mestres i famílies).
  8. Manifestar-se i informar públicament sobre el desacord amb la LOMCE no només pel que fa a la invasió del model d’immersió lingüística en català, sinó també respecte tota la bateria de mesures introduïdes per la llei (proves de 3er i 6è, currículums d’ESO i Batxillerat, supressió de cicles a primària, nous itineraris segregadors, etc.). Vetllar pel dret a la informació de mestres i famílies oferint a través de cada centre, formalment i amb transparència, totes les dades sobre els instruments i noves mesures que introdueix la LOMCE.
  9. Derogar totes les normes i resolucions aprovades fins ara que despleguen directament la LOMCE o que introdueixen els mandats que provenen de la LOMCE: Decret 29/2015 de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent,  Decret 119/2015, de 23 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària, Decret 187/2015 d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, Resolució de 27 de novembre de 2015 per la qual s’estableixen les instruccions sobre el procés d’avaluació de l’educació secundària obligatòria per al curs 2015- 2016, entre d’altres.
Aquesta onzena legislatura té 99 escons contra la LOMCE. És el moment de desobeir plegats la llei Wert!
Xarxa d’Escoles Insubmises
Barcelona, 28 de gener de 2016