Opinió: L’Educació Pública, una prioritat? per Glòria Fígols

L’EDUCACIÓ PÚBLICA, UNA PRIORITAT?

Si no fos perquè portem ja més de 5 anys amb retallades de recursos que han afectat bàsicament els dos pilars bàsics del nostre suposat Estat de Benestar, que són el sistema educatiu i la sanitat - tots dos en l’àmbit públic-, no emfatitzaríem que si s’ha de suprimir una línia de P3 a Berga, es deixi que sigui finalment la ciutadania qui decideixi quin tipus d’escolarització vol pels seus fills.  Generalment, la política del Departament d’Ensenyament és que quan van maldades; és a dir, quan hi ha davallada de natalitat, Ensenyament tanca les línies a l’educació pública abans del procés de preinscripció. Mentre que a la concertada se la deixa participar a la preinscripció sense cap tancament a priori. Entenem que això és un greuge comparatiu que incorre en una certa competència deslleial institucionalitzada en detriment de l’oferta pública.

Si no fos perquè el Departament d’Ensenyament ha incrementat les ràtios d’alumnes per aula, pot ser ara no sobraria cap línia de P3 ni a Berga ni a d’altres municipis del país, els ciutadans dels quals estan ara mateix organitzant-se per a dir a la nova Consellera que ja no volem patir cap més greuge a l’educació pública i que ens cal començar a fer les coses d’una manera diferent de tal i com s’han fet fins ara, si és que realment volem bastir un país diferent.

Si no fos perquè, segons fonts del  mateix Departament d’Ensenyament,  hi ha una diferència negativa d’un 16,6% del seu pressupost  entre els anys 2010 i 2015 i, si no fos perquè, segons fonts del mateix Departament, en termes generals hi ha un increment d’un 8,80% de l’alumnat, mentre que l’evolució del professorat experimenta una  tendència negativa, per dir-ho d’una manera eufemística, d’un 2,20%;  no insistiríem en que si cal retallar recursos, aquests no s’han pas de tocar precisament del sistema públic.

Si no fos perquè, tal i com assenyala l’informe d’igualtat d’oportunitats a l’educació infantil del Síndic de Greuges de l’any 2015,  l’eliminació del finançament pot haver estat en general una de les causes, encara que no la única, en contribuir a la davallada d’alumnat a la franja de 0-3; no reivindicaríem que de cap manera es retalli l’oferta de possibilitats pels infants de ser escolaritzats a la pública.

Si no fos perquè la Federació d’Educació de CC.OO vam realitzar una enquesta sobre un 40% dels centres educatius públics de Catalunya a finals del curs passat i que vam recollir una previsió per aquest curs de més de 12.000 alumnes afectats per ser escolaritzats en aules amb sobre ràtios, no exigiríem el no tancament de cap aula pública de P3 a la ciutat de Berga. Ni tampoc en cap altre lloc, és clar.

Glòria Fígols .

Delegada Sindical de CCOO a la Catalunya Central.
Twitter:@gfigols
Opinió: L’Educació Pública, una prioritat? per Glòria Fígols Opinió: L’Educació Pública, una prioritat? per Glòria Fígols Reviewed by Angel Benito on de gener 28, 2016 Rating: 5